E-sport bettingär en relativt ny form av underhållning som miljontals människor tycker om.
I den här artikeln kommer vi att förklara vad esports betting är, hur det fungerar och vilka risker du måste vara medveten om.
Vad är esport?
Esport är en term för tävlingsspel inom dastorspel. På många sätt är det samma sak som traditionella sporter med fans som följer lag, tittar på matcher och satsar på vem som kommer att vinna.
Esport streamas live, med miljontals tittare runt om i världen som tittar på tävlingar när som helst tid, vilket ledde till att e-sport har blivit en miljardindustri under de senaste åren. Det finns två huvudtyper av e-sport, simulering av verkliga sporter (FIFA, NBA och MLS har till exempel sina egna esport-lag) och klassiska e-sportspel som League of Legends, DOTA 2 och CS:GO.
Strömmande plattformar som YouTube och Twitch har gjort tittandes spelare tillgängligt för alla med en internetanslutning. Som i traditionell sport kan framgångsrika spelare tjäna stora löner. Några av de största e-sportturneringarna involverar lag och spelare som tävlar om miljontals dollar i prispengar.
Hur fungerar esportspel/ Esport betting?
Även om du kan spela före ett e-sportevenemang har livebetting under matchen blivit enormt populärt.
De tre vanligaste typerna av e-sportspel är:
- Fasta odds via en webbsajt för vadslagning
- Sociala vadslagningar mellan individer arrangerade privat
- Skinspel och loot boxes, som ofta äger rum i spelet
Vissa esportspel är specifika för ett visst spel som CSGO , League of Legends, FIFA och DOTA2. Till exempel kan någon satsa på vem som gör ”första dödandet” inom en viss match.
Andra spel kan placeras på:
- Vem vinner matchen
- Vem vinner turneringen
- Slutresultatet
- Uda /Jämnspel – det är här du gissar om det kommer att bli ett udda eller jämnt antal vunna matcher, spelare dödade eller spelade rundor.
- Och över/underspel – du satsar på om ett e-sportlag kommer att göra mer eller mindre poäng än ett belopp som ställts in av bettingsajten online.
Risker för vadslagning på e-sport
Eftersom e-sport har blivit allt vanligare och vadslagning på e-sport är allmänt tillgänglig är det viktigt att förstå de potentiella riskerna, speciellt för yngre människor.
En oro är att eftersom e-sportspel kanske inte ser ut som traditionellt hasardspel kan föräldrar till spelare eller ungdomar kanske inte inse att vadslagning på e-sport och köp av loot box i själva verket kan vara hasardspel.
Även om traditionellt hasardspel är olagligt för minderåriga, regleras inte e-sportvadslagning/Esport betting och andra spelmekanismer i spelet, så personer under 18 år, eller i vissa områden, under 21 år kan lätt spela, ofta på sina föräldrars kreditkort.
Sociala medier spelar också en stor roll för att uppmuntra unga spelare att betta genom att få det att verka som en normal del av spel. Esportspelsajter annonserar med inlägg på sociala medier som är roliga och relaterbara, med inlägg som medvetet riktar sig till en yngre publik. Detta är annorlunda än reklam riktad till en äldre demografisk person som placerar vad på traditionella sporter.
Ett annat problem när man bettar på e-sport kan vara en persons bristande kunskap om sportens alla krångligheter. Vissa spel som DOTA2 eller League of Legends är ganska komplexa och svåra att förstå utan en djupgående personlig kunskap om spelet. Detta skiljer sig från traditionella sporter, som fotboll, till exempel, där spelreglerna är allmänt tillgängliga och förstås av åskådarna.
En ytterligare bekymmer med e-sportv betting är matchfixning, och bristen på korrekta antibedrägeri- och fuskmekanismer på plats.
Slutligen, eftersom fler unga människor ägnar sig åt e-sportvadslagning eller hasardspel inom videospel, finns det oro för att vissa kan utveckla ett allvarligt problem eller till och med ett beroende. Konsekvenser av dessa kan inkludera negativa effekter på deras fysiska hälsa, ångest, depression, förlorade arbets- eller skolmöjligheter, konflikter i deras relationer med vänner eller familj och mer.